چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

گروه شهری: ظرف 4 سال آینده طول شبکه متروی تهران از 100 کیلومتر فعلی به 217 کیلومتر افزایش خواهد یافت.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در حاشیه بازدید از بخش غربی خط 4 مترو اظهار امیدواری کرد که با کمک مجلس و دولت، اعتبارات مورد نیاز مترو به موقع تامین شود تا کار ساخت و توسعه مترو دچار اشکال نشود.

بنا بر این گزارش،  دیروز شهردار تهران از عملیات اجرایی بخش غربی خط 4 متروی تهران حد فاصل ایستگاه اکباتان که ایستگاه تقاطعی خطوط 4 و 5 مترو به شمار می‌آید، تا ایستگاه انقلاب بازدید کرد.

وی پس از پایان بازدید خود خبر داد: تا 2 ماه آینده تونل خط 4 متروی تهران از منتهی‌الیه شرق از میدان کلاهدوز تا غرب تهران در شهرک اکباتان تکمیل می‌شود.

وی گفت: توسعه غربی خط 4 متروی تهران از میدان انقلاب تا شهرک اکباتان نیز در دست اجراست و تا سال آینده این خط در منتهی‌الیه غربی به شهرک اکباتان خواهد رسید.

قالیباف با اعلام  اینکه توانمندی‌ها و قابلیت‌ها در ساخت و توسعه مترو به‌گونه‌ای است که سالانه نزدیک به 2هزار میلیارد تومان می‌توان در مترو هزینه و کار کرد، اذعان داشت: برای ساخت و بهره‌برداری از هر کیلومتر مترو، منطبق بر استانداردها و با سرفاصله 2 دقیقه باید 40 میلیارد تومان هزینه شود. وی در عین حال از پیش‌بینی بیش از هزار میلیارد تومان توسط مجلس برای توسعه مترو سخن گفت و اینکه سهم شهرداری بیشتر از سهم تعیین شده برای دولت است.

قالیباف در ادامه از کمبود واگن‌های مترو و مشکل اعتبارات اسنادی انتقاد کرد و آن‌را نقطه چالش و مهم‌ترین معضل کنونی مترو تهران دانست. وی تاکید کرد، به هیچ وجه قابل‌قبول نیست که خطوط مترو با سرعت احداث شوند اما امکان بهره برداری کامل از آنها به‌دلیل کمبود واگن وجود نداشته باشد. 

قالیباف در این باره توضیح داد: تا 2 سال قبل توسعه ایستگاه‌ها و پیشرفت ساخت تونل‌های مترو دغدغه اصلی محسوب می‌شد اما اکنون که روند ساخت شتاب مناسب گرفته و سالانه حداقل 15 تا 20 کیلومتر مترو در تهران احداث می‌شود دغدغه و چالش اصلی در مترو، واگن‌سازی‌ و تامین واگن‌های مورد نیاز شده است.

شهردار تهران تاکید کرد: اگر واگن‌های مورد نیاز مترو به‌طور کامل تامین شود، تنها در ایستگاه‌ها و خطوط موجود می‌توانیم تا 2 برابر مسافرانی که اکنون با مترو سفر می‌کنند را جابه‌جا کنیم، به عبارتی با تامین واگن‌های مورد نیاز با کاهش سرفاصله حرکت قطارها از 5 دقیقه به 2 دقیقه به جای 5/1 میلیون مسافر که روزانه با مترو سفر می‌کنند می‌توانیم روزانه نسبت به جابه‌جایی 3 میلیون مسافر اقدام کنیم. 

طول این مسیر حدود 10 کیلومتر است که بخشی از آن حدفاصل ایستگاه انقلاب تا آزادی در سال 1389 و مابقی مسیر حدفاصل ایستگاه آزادی تا اکباتان در سال 1390 مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

براساس این گزارش، خط 4 متروی تهران که مسیر شهرک اکباتان، خیابان‌های آزادی - انقلاب و پیروزی را با گذر از مهم‌ترین میدان‌های تهران مانند آزادی، انقلاب، ابن‌سینا، شهدا و شهید کلاهدوز طی می‌کند، با خط تهران - کرج در ایستگاه اکباتان (ارم سبز) تقاطع خواهد داشت و مسافران مترو در خط تهران - کرج می‌توانند علاوه بر ایستگاه صادقیه از طریق این ایستگاه به خطوط پر ظرفیت متروی تهران راه یابند که به‌این‌وسیله از شلوغی ایستگاه صادقیه و مسیر خط2  نیز کاسته می‌شود.

این ایستگاه تقاطعی در انتهای فاز یک خط 4 قراردارد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اواخر سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

تست سرد ایستگاه متروی قیطریه در مهرماه

شهردار تهران را در بازدید روز گذشته از بخش غربی خط 4، مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه همراهی می‌کرد. محسن هاشمی نیز در پایان این بازدید گفت: تست سرد ایستگاه متروی قیطریه در مهرماه انجام خواهد شد و این ایستگاه چند هفته پس از اجرای تست سرد به بهره برداری رسمی خواهد رسید.

وی ادامه داد: امسال همچنین خطوط 2 و 4 نیز توسعه می‌یابد و چند ایستگاه در این خطوط به بهره برداری خواهد رسید. هاشمی گرچه از اینکه دولت از ابتدای سال تاکنون برای توسعه خطوط مترو بیش از 100 میلیارد تومان پرداخت کرده اظهار خوشحالی کرد اما بابت اینکه امکان استفاده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی سوخت شده و همچنان درهای صندوق ذخیزه ارزی روی مترو بسته است ابراز نگرانی کرد.

محسن هاشمی گفت: متأسفانه یارانه بلیت مترو نیز با وجود گذشت نیمی از سال هنوز پرداخت نشده و به‌تبع آن جبران کسری سهم مردم از هزینه سفر تامین نمی‌شود. این امر موجب شده تا مترو در بخش بهره‌برداری با مشکلات جدی مواجه شود.

کد خبر 89438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز